Friday, November 21, 2008

Cuti ..hujan...

Hampir seminggu cuti persekolahan berlalu…kata orang kalau cuti macam nih banyak masa terluang hingga tak tau nak buat apa ….tapi bagiku cuti yang baru seminggu ini amat padat dan memenatkan …

Selepas program Bahasa Arab di Kembara Beach Resort ..esoknya aku pulang ke Jertih bersama anak-anak…pulang kat Jertih pun sama tak de orang…Tok Mi pergi berjual di Pasar Jertih…Tok Bah kadang pi masjid…al maklum imam Masjid Hadhari Jertih….Cantik betul masjid tu macam terapung-apung di kayangan ! Dulu masjid tu biasa je..tapi disebabkan Menteri Besar dulu Idris Jusoh dan Jertih merupakan tempat kelahiran dia …maka terbinalah Masjid Hadhari Terengganu Bestari.

Urusan harta pusaka arwah suami selesai diuruskan…aku siap bank in dalam akaun Eihab dan Einas…banyaknyaaa duit budak-budak ini !!


Aku pulang ke Bukit Payong setelah ziarah kubur arwah suami…ku kata padanya aku akan pulang ke Muar…yg mana kali kedua tanpa dirinyaa !! Pulang agak lama hampir sebulan….Hanya air mata mampu mengalir…mana mungkin aku…!!!


Khamis…

Aku ke sekolah awal pagi itu…anak didik ku ada yang periksa ..ada jugak yang tak periksa..hajatnya nak serah markah akhir tahun…buat clim perjalanan ke Kembara Beach Resort baru ini…dan 2..3 orang anak didik ku datang untuk bertanya subjek Pend Syariah Islamiah...Esok Jumaat kertas 1 subjek ini

Ku panjat asrama perempuan…melawat anak didik ku …ada yang terpijak tebuan…aduh jagalah diri time exam ini…Alamak…adik kesayang aku pulak…senyum-senyum sahaja…sepatah dua kata je cakap dengan ku…Maaf deh…sibuk sikit hari ini..tak mampu berbicara panjang


Hujan masih turun sejak dua tiga hari..

aku agak risau…bagaimana Einas tinggal dengan Kak Nah jiran ku…menangis kah dia..?Pengasuh Einas belajar kereta tak dapat nak jaga hari ini…

aku agak risau tengok anak didik aku berhempas pulas ulangkaji subjek syariah ini…walaupun esok kertas 1 ..ABCD tapi..kena jawap dengan tepat dan betul !Ya Allah permudahkan urusan kami… Kertas 2 nanti kau tak de di sini...aku dah bercuti di Johor...hanya doa yang mampu kupanjatkan untuk kejayaan mereka...


Hujan-hujan macam ini bertambah aku bimbang terbayang perjalanan nak balik Kuala Lumpur 23hb nanti….adoii kalau banjir macamana!

2 comments:

k a s e h K A M I said...

hati-hati memandu nanti.. lebih2 lagi time2 hujan ni.. berehat la sebentar.. kalau ada rezeki.. dah sampai kl call lah izan... boleh jumpa..

sikinisma said...

insya allah jumpa lagi...