Friday, October 3, 2008

Coretan Aidilfitri...


Aidilfitri menjelma...moga kita masih berada dalam rahmat dan kasih sayang Allah setelah Ramadhan meninggalkan kita pergi...
Bagi aku ini kali pertama raya tanpa suami tersayang...kali kedua raya tanpa mak yang aku kasihi ...kali ketiga raya tak balik kampung halaman sendiri di Muar..kalau orang tanya kenapa tak balik raya Muar...ntah lah aku bagi alasan cuti raya pendek...puasa yang banyaknya raya cuma 4 hari....tapi yang sebetulnya aku mungkin banyak berkorban untuk kepentingan orang lain...untuk kemudahan orang lain..berkorban untuk anak-anak...biarlah raya ini di Jerteh umah tok anak-anak aku...lagipun pagi raya nanti boleh pi kubur arwah suami...dan lagi...umah tok dia tak de sapa raya ini kat sini kak ipar kat Sabah tak balik beraya..yang ada adik ipar tu je lah..mungkin tahun depan raya kat Muar..lagi pun cuti sekolah akhir tahun ini aku balik Muar ..

Pagi Aidilfitri pergi ke kubur lepas solat sunat Aidilfitri...syahdu rasa tapi aku bertahan..tabahkan hati dan perasaan ini...6 bulan sudah arwah meninggalkan aku dan anak-anak..
Pagi tu makan nasi minyak ...rasa rindu nak makan ketupat nasi ..sayur lodeh ..rendang ..masakan Johor tapi...sabar jelah nanti Aidiladha raya di Muar bolehlah aku makan..hehe...lepas tu pergi umah nenek ada aqiqah anak pak sedara..tak banyak aktiviti yang dibuatnya raya pertama ni...

Syawal kedua ...aku pi ziarah kak Illah ngan suaminya Hafsham..tengok baby kedua lelaki...dah lama nak pi tengok baby dia tapi tak sempat je ..kemudian Cikgu Rozisham dengan kak Fadilah pun datang berziarah dirumahnya...dapatlah berjumpa kawan lama yang pernah mengajar satu sekolah sekarang masing-masing telah berpindah Jertih dan Pasir Mas...banyaklah jugak cerita yang dapat dikongsikan...

Syawal ketiga..penat rasa hari ini...pagi-pagi bertolak ke Kota Bahru...jalan jem ..kereta berbaris memanjang...aduh..macamana aku nak balik ke Terengganu esok...Perjalanan pagi ini ke Pulau Gajah...umah anak beranak Tok Bah...ada kenduri kawin..Eihab asyik berperang je ngan Baihaqi...aduh penat rasa...malam pulak makan Chicken Chop kat umah Makcik Eli...masakan orang Perak..!

Esok pagi aku akan pulang ke Bukit Payong...doalah agar anak-anak aku tak meragam dalam perjalanan balik..dan tiada kesesakan jalan raya Amin!

No comments: