Wednesday, October 15, 2008

Bercampur baur...

Dua tiga hari ini aku agak malas sikit….bukan malas…tapi malas lah jugak…mood pun tak de…bosan pun yer…Kenapa yer..?

Bosan…

Mungkin sebab minggu nih minggu exam PMR…guru pun ramai yang pi jaga exam..tak ramai yang ada..ada jugak cikgu pi kursus PTK bagi DG 44 al maklum sekolah nih kan ramai yang dapat 44 …yang muda-muda DG 41 bape ketul je…
Ramai orang maka banyaklah ragamnya….kurang mesra guru-guru kat sini…aku ni kan suka tegur orang..suka senyum kat orang tapi…cikgu sekolah ini suka buat hal sendiri…nyombong pun ada…takkan nak ikut prinsip kau..kau aku..aku…tah lah…
Ada satu tu aku ingat aku ada uat salah kat dia…yerlah bila kita senyum dia..tak pandang..tegur jauh sekali…tapi..ramai dah orang dok umpat…memang macam tu perangainya…so nak buat camana..ntah lah !
Kalau aku kat sekolah lama dulu ..tak kira cikgu pempuan ke lelaki memang suka tegur menegur..ramah tamah…ikatan ukhuwwah lebih erat…lebih mesra..tapi tu kenangan dulu..sekarang ni lain tempat lain orangnyaa..

Tension…

budak-budak PMR tengah exam…yang nak SPM pun tak sedar diri lagik ada berapa hari lagik…aku je sibuk bising ..nasihat kat budak-budak nih…tapi macam tu jugak…dah lah kena suap tiap hari…dah lah soalan-soalan negeri atau SPM tahun dulu-dulu aku yang cari dan beri…jawapan pun tunggu aku yang beri…tak retilah budak nih..!!

Penat…

Penat sekolah..kelas tambahan lagi…balik sekolah pukul 3 tiap hari….kalau ada kelas tambahan kul 4.30 lah..lagipun aku puasa…
Lagi satu ramai tamu yang datang umah petang-petang ..walaupuan Cikgu Rogi kata raya kat Kelate ngan Terengganu tak semeriah kat Johor tapi…ada lagi yang datang beraya..kueh raya pung ada lagi kat umah aku nihh…al maklum kueh import dari Johor..hehe…
Kak Wook datang ngan Norizan serta anaknya …Abg Jeff datang nak betulkan pintu bilik air..baiki mangga pintu….jiran sebelah Kak Roza pulak datang beri sira pisang…
Nisa anak jiran satu lagi datang tiap malam dari kul 8 ingga kul 9 untuk belajar dengan aku…aku ajar mana yang aku boleh ajar..tak kiralah subjek apa..Math boleh..English pun boleh…Pendidikan Islam…Sciences je kureng sikit sbb dalam English..tak pandai dengan istilahnya…tapi kalau orang datang nak mintak aku ajar al Quran…aku tolak…tah lah aku tak pandai sangat nak ajar….kalau budak-budak kecik tu oklah jugak..tapi kalau dewasa aku lum sanggup..aku sendiri pun perlu belajar lagi ngan orang lain…dulu ada budak UIA datang nak belajar ngan aku Usul Fikh kitab Fikh Islami…hanya 2 ..3 kali je…sebab aku tak pandai lahh tu bukan bidang aku….tu bidang arwah suami !!

Malas…

Ini mungkin paling tepat….untuk mengambarkan situasi aku sekarang !

2 comments:

Anonymous said...

kak syikin, saya sokong pasal bahagian pertama n3 ni, ingatkan saya ngan kak jem jer rasa camtu pasal cikgu2 sekolah kita...

nasib baik la kak syikin ni ramah tamah, seronok la jugak duduk dalam bilik guru tu..

sikinisma said...

cik dayah...sabar je lah duduk tempat orang ye..:) selamat mengakhiri praktikum...jangan lupa SMKDG kalau dah pergi tempat lain...walaupun kenangan kat sini tak seindah atau best ...macam kawan lain !