Wednesday, September 3, 2008

Ramadhan...hari kedua ..ketiga

Hari pertama berpuasa kelmarin dulu…Allhamdulillah…Eihab dapat berpuasa sampai pukul 1…cikgu taska dia kata tak de masalah sebab ramai kawan-kawan dia pun puasa sampai pukul 1 jugak…dah 2 hari berpuasa hingga pukul 1 bangun sahur tiada masalah...Pagi ini sahur minum susu bijirin dia...pesan puasa sampai pukul 1 jugak yer...Agak-agak kalau sampai maghrib macamana yer..nanti kalau hujung minggu kat umah nak cuba latih pula puasa penuh…insya Allah!

Einas dua tiga hari ini meragam je malam tidur tak lena sangat kerap bangun..siang pulak nangis je nak minta dukung atau nak duduk ngan dia je mungkin akibat selsema hidung..mula-mula Eihab yang selsema dan batuk….kemudian Einas pulak selsema…sekarang aku pulak selsema! Cuaca tak menentu sekarang…panas sungguh…ditambah pula Ramadhan sesuai dengan maksudnya iaitu panas terik.
Malam pula hujun renyai-renyai...tambahan pula aku kuat sangat berjalan...cuti lepas balik Muar..sekolah seminggu aku pulang ke Jerteh pulak...tak reti nak berehat lah...Minggu ini nak duduk rumah ..nak kemas –kemas rumah ni...ada pelajar nak datang tolong aku sangkut frame ayat dan gambar yang lum sempat di gantung oleh arwah suamiku...insya Allah! Tok bah semalam dah tepon tanya balik Jerteh tak minggu ini...aduh! Aku bukan apa...walaupun suami aku dah tak de..hubungan ngan mertua masih baik macam dulu..kadang aku tak sampai hati kalau hujung minggu tak balik...lagipun cucu tok bah ngan tok mi hanya 4 orang...Eihab ..Einas dan sorang lagi Baihaqi di Jerteh anak adik ipar aku....yang sorang lagi kat Ranau Sabah -Irhami seumur dengan Einas..anak kak ipar aku...Eihab lah yang paling besar...pandai diajak bercakap...faham banyak perkara...boleh diajak pi masjid ..ajak jalan kedai..Mungkin tok bah ngan tok mi rindu ngan cucunya..buat bising dan meriah kat umah tu...

Eihab memang macam dah jadi budak besar ..baru-baru ini jiran aku kematian ibunya. Aku datang rumahnya berziarah..
Eihab bertanya ” Nenek mana umi...? ”

Jiran aku cakap ” Nenek dah tak de ”....

Eihab pun jawab...” Ooo sama macam abah Eihab dah mati! ” aku pun tersenyap...Jiran aku cakap dia tahu ..faham dan ingat apa yang berlaku...itu lah Eihab !

Mungkin aku tak pulang ke Jerteh...alamak..minggu depan exam Syariah Islamiah...iskkk nak tanda kertas...suka sangat letak exam Syariah Islamiah minggu akhir Percubaan SPM...kalau tak balik Jerteh minggu depan macamana...dilema..dilema...
Ya Allah...Permudahkan urusan ini...!

No comments: