Tuesday, December 2, 2008

Aduhai ..kereta

Lepas mandi dan siap sarapan..aku pun capai kunci kete adik aku Hisham…aku bawak sekali Einas …Eihab tak mau ikut…lalu dia dok tengok tv dengan sepupu aku Tomok…

Aku masukkan anak kunci nak start kete tapi tak boleh start ..tersangkut..! Eh dalam hati aku berkata “ ehh macam ada yang tak kena je…”

Tetiba boleh start…aku pun hati-hati undur kete tu…sebelah kiri ada kete aku…punya hati-hati undur tengok kiri je…akhirnya…” suuuhhhh” Aku tengok kat tingkap kanan tiang kanopi dah rapat sangat kat pintu ….aduhhh ! aku berhenti kete…dan kuar kete…hasilnyaaa…..taraaaaaaaaa


Aduh..matilah aku Hisham mesti marah....ni kali pertama undur kete tergesel dengan sesuatu...nasib baik bukan kete aku !!!

Lepas tu aku terus pi pekan...nak isi minyak kete...siap pi round pekan..Sg Abong...dalam kepala asyik fikir..napalah nak jadi macam nih...tergesel kete lah...ntahlah...

Rupanya sampai kat umah lain pulak jadinyaa...aku belok je ke rumah aku nampak Eihab menangis...aduh apa pulak lah Eihab nih....slow-slow aku berhenti kat dia...Atok aku ada dengan dia memujuk..." Cermin kete nih pecah...Eihab main baling batu.." Atok aku sambung.." Alah benda nak jadi.."

Haaaaaaaaa...Sah cermin seat kiri belakang retak...retak seribu..berjuta aku tengok....



Kalau tuan kete nih masih ada ...arwah suamiku pasti dia marah gile...arwah sayang benar dengan kete nih...tak de calar atau kesan langgar langsung malah tar yang lekat kat dinding kete pun dia sanggup gosok hingga berkilat kete tu ketika dia masih ada ....kete nih dia jaga macam jaga aku jugak...yang kedua dia sayang selepas aku serta anak-anak...tapi lepas arwah pergi...aku jaga jugak kete nih bersih tapi tak sanggup lagi gosok tar kat dinding kete...tak langgar atau tergesel apa apa ..cuma ada kesan calar Eihab dan kawan-kawan dia main batu atau basikal...

Mungkin apa yang berlaku hari ni...adalah kaffarah bagi aku kot...aku fikir-fikir apa dosa aku buat 2..3 hari ini...mungkin semalam aku mengumpat kat amoi bank tu masa nak ambik pencen arwah sebab susah sangat lah nak ambik pencen tu kat Muar nih kalau kat Terengganu tak yah isi borang punggg...ataupun ada kot antara duit atau rezeki yang aku dapat tu tak bersih...tahlah..ujian dan dugaan Allah...macam dalam firmannya - "Allah tidak akan memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.." Al Baqarah 286

Ataupun...ujian yang sesuai bagiku ketika nak menghabiskan kitab La Tahzan nih..


No comments: