Monday, December 29, 2008

Perjalanan balik ke Terengganu …


25 Disember 2008

Perjalanan bermula dari Muar ke Kuala Lumpur …aku bertolak jam 2 petang…selepas susun barang dalam kete ..aduh penuh betul kat belakang macam-macam ada...bayangkan kerepek je 2 plastik besar..kueh bangkit lagi..nenas adalah 7 biji..beg baju lagi..kena jalan slow-slow nih !!Adik aku yang akan ikut balik Sahab adik yang bongsu dan Fizah adik yang baru grad UIA tu…tiada masalah perjalanan ke KL yang mengambil masa lebih kurang 3 jam ..Aku tunggu adik aku Hisham di Hentian Serdang..Kenapa ? ..Aku manalah berani lagi nak drive kat KL nih..nak pi umah dia di Bayu Tasik Kondo Permaisuri tu…bermalam di rumahnya dan aku tidur dalam terawangan bila memikirkan hari esok nak drive ke Terengganu...


26 Disember 2008


Pagi bersiap sedia nak pulang ke Terengganu...jam 9 lebih sudah bertolak...Hisham yang memandu menuju ke UIA Gombak...untuk apa..? Hisham hanya hantar aku sampai ke UIA Gombak...dan seterusnya aku akan drive sendiri ke Terengganu...

Perjalanan dari Gombak kira-kira jam 10...anak aku Einas sudah terjaga dari tidur...Ya Allah permudahkan perjalanan ini dan janganlah anak aku meragam Amin !

Lebuh raya Karak...hati-hati aku lalui...jalan agak berselekoh...agak bergetar hati aku bila selekoh di tepi penghadang jalan...janganlah ada apa-apa berlaku...Ya Allah !

Hentian pertama jam 11.30 di Lancang - disebabkan Einas menangis dan nak duduk atas riba...terpaksalah berhenti kat RR ni...rehat-rehat kejap..aku teruskan perjalanan ...tapi bila sampai RR Temerloh aku berhenti lagi...Einas meragam lagi ...Ya Allah ..moga aku sampai dengan selamat !

Ambil masa agak lama di sini..makan-makan...mandikan Einas ...aku pun teruskan perjalanan masa tu jam 1.30 petang...aduh bila nak sampai Kuantan !

Akhirnya Einas pun tidur dalam seat dia...adik-adik aku kat belakang menarik nafas lega bila dia tidur...bila Einas menangis dia tak nak duduk ngan adik-adik aku...dia nak duduk kat riba aku !Sudahnya aku nak drive macamana...adik aku tak pandai drive ..lesen je ada..aduhh !!

Kadang terlintas dalam fikiranku...harapnya jangan tayar bocor atau apa jua rosak...sapa nak tolong aku kat lebuh raya macam ini... tak pandai aku bab nak tengok kete rosak apa tah lagi kalau tayar bocor...adik-adik aku tuh..pandai naik kete je..hehe...

Aku teruskan perjalanan...target aku mesti sampai Kuantan..dan masuk ke Jabor..Allhamdulillah...akhirnya aku sampai di persimpangan Jabor setelah aku bayar tol Rm 21.00 ..aku memang nak lalu sini ..jimat masa sikit biarlah orang kata agak bahaya sebab jalannya agak kecil...dan adakalanya banyak lori...cukup berhati-hati !

Hajat aku untuk bertemu anak didikku yang kerja di RR Ceneh...aku isi minyak di Ceneh..then terus berhenti di RR sebelahnya...tapi bukan di sini anak didikku kerja..rupanya di Rr Ceneh satu lagi yang dekat dengan kem PLKN tu..aku teruskan perjalanan...Einas masih tidur ..yeah !!

Sampai di RR Ceneh nih...Einas pun dah terjaga dari tidur..mudah bukan..duduk di RR ini ..jumpa dan sembang ngan Cik Ku...minum air dan order mee sup !

Perjalanan diteruskan jam 4 petang ..aku berdoa agar Einas tak meragam..Eihab tak de masalah dalam kete...tapi macam tulah nak dikatakan baby dan budak...mana lah mampu bertahan lama duduk dalam kereta...Einas mula menangis ..aku belum pun sampai Dungun ..tapi adik aku ambil dia main-main di seat belakang... Tiba di Bukit Besi.. Einas dah mula nak duduk atas riba aku...aduh...slow-slow aku bawak kete ini...Ya Allah permudahkan ...akhirnya dia tidur ketika di Jerangau...terus ke Ajil ...dan Bukit Payong ...Allhamdulillah...syukur!


Akhirnya aku sampai jua di rumah aku ini Bukit Payong Marang ...hampir jam 6 petang...syukur kepada Allah ! Perjalanan kali pertama aku drive sendirian begitu jauh....begitu lama masanya....banyak jua ragam anak-anak..tapi semua atas izin Allah ..Allah permudahkan urusan kita seharian jika kita berserah sepenuhnya atas ketentuan dan ketetapan yang berlaku ...aku yang semakin tabah..reda atas segalanya !!

6 comments:

mama said...

salam kin...
akak kagum sangat dengan ketabahan dan kecekalan hati syikin. doa akak semoga syikin terus tabah menghadapi segalanya..

insyallah hujung january ni abang zul akan kerja di libya.. dan nampaknya akak juga perlu setabah syikin sebab terpaksa tinggal di KL dengan anak2 je. banyak benda yang akak kene belajar sebelun dia fly ke libya.

sikinisma said...

tima kasih kak..selamat bersiap sedia jauh ngan husb yer...jauh di mata tapi dekat di hati..hehe..
selamat kembali ke sekolahh...

sikinisma said...
This comment has been removed by the author.
sikinisma said...
This comment has been removed by the author.
mama said...

yup selamat mengadap muka murid-murid di sekolah.

Anonymous said...

salam ukhuwwah buat ummueihab. panje sungguh cite trip balik kg tu..yaaa..berserah itu ada terbaik buat penyelesaian yg belum pasti...yg utama..usaha gigih pasti jaya..khasnya utk future anak2er